Reklamemusikk

Musikk blir brukt i nesten alle reklamefilmer. Det finnes unntak fra regelen, men som regel er musikken en viktig del av budskapet. Det gjelder å velge en fengende sang som setter seg i hodet på folk, og når forbrukerne deretter ser produktet i butikken, tenker de kanskje på sangen fra reklamen, og velger å kjøpe produktet.

Nissans reklame

Nissan har laget en reklame der de bruker sangen ‘Cat’s in the Cradle’ av Harry Chapin. Reklamen har fått litt blandet mottakelse: Noen mener den sender feil budskap. Sangen handler om en far som ikke tilbringer nok tid sammen med sønnen sin, og i reklamefilmen ser man også en far som reiser rundt og konkurrerer i bilsport. Men på slutten av reklamen bestemmer faren seg for å tilbringe mer tid med familien.

Si ja – ny Armani-reklame

Den nye reklamen til Georgio Armani handler om å finne mot til å gjøre det man egentlig er redd for. Reklamefilmen har fått tittelen ”Mot til å si ja”, og viser fem kvinner som tar mot til seg. Musikken er repetitiv og passer veldig fint til bildene og budskapet, der den bygger seg gradvis opp mot finalen.

Betsson

Betsson har blitt kjent for å bruke jazz og storbandmusikk i reklamene. Det gjør de også i sin takkereklame, der de takker spillerne for året som var, og ser fram mot nye spennende øyeblikk i framtiden. Sangen som brukes har etter hvert blitt en gjenganger i reklamene deres, og ved å bruke den samme sangen i mange reklamer, skaper man en gjentagelseseffekt som gjør at seerne forbinder sangen med foretaket eller produktet. Dette er et triks som mange har brukt med stor suksess.

Den rette musikken

Riktig musikk er viktig når man lager en reklame. Noen lykkes med å velge rett musikk, andre lykkes ikke like godt med musikkvalget.